اخلاقو جايگاهآندر كاراتهو ورزشهايرزمي
......................................................
كاراتهيعنيدوريجستناز افكار زشتو پليد
اكثر كارآموزانو مربيانكاراتهمعنيلغويكاراتهرا به«كارا» خاليو «ته» دستيعنيدستخاليتعبير ميكنند و بعضيهمكاراتهرا «دستكارا» مي خوانند.
لازمبهتوضيحاستكه«كارا» يكي از نامهايقديمچين نیزبودهاست پسبهعبارتيديگر، كاراته یعنی «دستچيني»
واقعيتايناستكهمعني«دستخالي» دقيقا مشخصنيستاما يكنظريهكلينيز در اينرابطهوجود دارد و آناينكهكاراتهرا به«غير مسلح» معنيميكند، آنها كهاز اطلاعاتو معلوماتبيشتريبرخوردارند ميدانند كه«خالي» ميتواند بهمعنايدوريجستناز افكار زشتو خاليبودناز پليديها و بديها باشد.
آنهاكهكاراتهرا با بوديسم و مكتببنيانگذار ورزشهايرزمي«بودهيدارما» مرتبط ميدانند دقيقا بههمينگونهكهذكرشرفتميانديشند اما ما که با روشو طريقهكاراتهسروكار داريم بد نیست معنايواقعيآنرا بهخوبيبشناسيمبرايتشريحبيشتر موضوعبهشرحهنر ديگريدر ورزشهايژاپني بهنام (کندو) ياراهشمشير ميپردازيم. شمشير زنی هماز نظر روشو هماز نظر هنر «جوتسو» در تاريخژاپندارايقدمتبسيارياستزمانيشمشير نوعيتظاهر روحجنگجو در دنيايخارجبود ،متاسفانه باید گفتمعنايواقعيآن هم معلومنيست ،وليما را بهمعنايواقعيآندر اينمقالكارينيستو تفسير اينكلمه و معنايواقعيآنمورد توجهما در مقال نميباشد ،
اما اصل عملكرد شمشيرزنيبهمعنايواقعيكلمه ،مسالهمرگو زندگيبوده است و بههميندليلبا دقتو تاملو تعميقآموختهميشد و شمشير زنانو جنگجويانشمشير را با جديتو توجهتمامفرا ميگرفتند.
اما صرفا بهحركتدرآوردنشمشير كافي و وافی نبود بلکه نوعيمهارتو استاديخارقالعادهدر آنامر دخالتداشتو حتياز ضرورتها بهشمار ميرفت،
آنچهكهمسلماستيكآدمشرور همميتواند به نحويشمشير را بهحركتدرآورد وليهرگز بهعنوانيكجنگجو شناختهنميشد و وجهتمايز يكجنگجو و شرور تنها مهارتنبود بلكهاصولاخلاقياز مهمترينوجهتمايز یک جنگجو و شرور بود و جنگجو بايستيطبقايناصولشناختهشدهعملميكرد ايناصولاخلاقيپساز مدتهايطولانيكهمردمبا شمشير ميجنگيدند وضعگرديدهبود كهاينقوانينبا گذشتزماندستخوشتغيير ميشد و اصلاحاتيدر آنصورت ميگرفت....