کاتا


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : یک شنبه 31 خرداد 1394
بازدید : 345
نویسنده : MOHAMMAD MOGHERI

کاتا  
 
 کاتا یک فرم پیشرفته تمرین است که به عنوان بالا ترین تجربه کاراته قبل از به وجود آمدن مبارزات آزاد می باشد. لغت کاتا به سادگی ترجمه نمی شود ؛ ولی تقریبا به معنی الگو یا فرم است .
بیشتر از 70 نوع کاتا در کاراته تمرین می شود که هر کدام شامل یک سری از تکنیک های ترکیبی تنظیم شده برای جهت ها و دستورات است.کاتا ها شامل تمرین هایی است که در آن تکنیکهای پایه تمرکز، استقامت، سرعت و تعادل تمرین می شود.
 
کاتا همچنین تمرینی برای اتصال ترکیبی به هم و ایجاد یک سری 
حرکات پیوسته است . بعضی از استادها تلاش دارند که معنی تمام حرکات را توضیح بدهند ، که کار خیلی ساده ای نیست ؛ 
چرا
که خیلی از کاتا ها در مورد کاربرد بعضی از سلاح هایی است که اکنون استفاده نمی شود و بعضی از تکنیک ها هم معنی دقیقی ندارد . در بقیه موارد نیز نمی توان یک طرح را به سادگی بدست آورد ؛ چون برداشت های شخصی متفاوتی وجود دارد .
  
اکثر کاتا ها از یک نقطه شروع و در همان جا تمام می شوند. این موضوع به استاد کمک می کند تا درستی اجرای شما را چک کند.
 
شما در همان مراحل اولیه تمرین با کاتا ها آ شنا می شوید . اولین کاتایی را که یاد می گیرید پینان یا هیان نام دارد . پنچ پینان یا هیان در قرن گذشته به عنوان درس های مخصوص تدریس می شد که فرد باید هر کدام را برای درجات اولیه کمربند های رنگی یاد بگیرد.
 

نام کاتاهای کاراته:
1-هیان شودان 
2-هیان نیدان
3-هیان ساندان
4-هیان یوندان
5-هیان گودان
6-تکی شودان
7-تکی نیدان
8-تکی ساندان
9-باسای دای
10-باسای شو
11-کانکودای
12-کانکوشو
13-امپی
14-جیون
15-جی‌این
16-جیته
17-چینته
18-نیجوشیهو
19-سوچین
20-اونسو
21-گوجوشیهودای
22-گوجوشیهوشو
23-هانگتسو
24-گانکاکو
25-وان‌کان
26-می‌کیو

 

ورزش‌های رزمی از رشته‌های مطرح ورزشی بوده و مرتبا شاهد اضافه شدن رشته‌های رزمی بیشتری در مسابقات بزرگ بین المللی چون المپیک هستیم. بی‌تردید ورزش‌های رزمی در ایران جزو مدال آورترین رشته‌های ورزشی بوده و نوجوانان و جوانان زیادی همه روزه به این رشته‌ها روی می‌آورند. هنرهای رزمی در ظریف‌ترین شکل خود بیش از رقابت جسمی بین دو حریف، یعنی وسیله‎ای برای تحمیل قدرت اراده فرد بر حریف یا وارد آوردن ضربه فیزیکی بر او است(1). به موازات گسترش این رشته‌ها در سطح کشور، برای گسترش سطح آگاهی و بهبود اجرای حرکات و مهارت‌های این رشته‌ها، باید از فنون روان‌شناسی استفاده بیشتری بشود. تصویرسازی[1]، فرایندی است که فرد از طریق آن، صحنه‌ها یا تصاویری را در ذهن خود می‌بیند و حس می‌کند. هم­چنین، وسیله‌ای است که ورزشکاران برای بالا بردن کیفیت اجرای خود در مسابقات، از آن استفاده می­کنند. کیلی[2] ، یکی از دو نفری است که در یک دوره مسابقات المپیک، به کسب سه مدال طلا در اسکی کوهستانی موفق شد. او همیشه وقتی در محل مسابقه می‌ایستاد، از تمامی مسیر اسکی به طور ذهنی عبور می‌کرد. نیکلاس[3] نیز که یک گلف باز حرفه‌ای بود، می‌گفت تا وقتی ضربه به توپ را در ذهن خود نبیند، هرگز به توپ گلف ضربه نمی‌زند(2). تحقیقات تصویرسازی حرکتی را جیکوبسون[4]  از اوایل دهه 1900 آغاز کرد. تصویرسازی، در تشکیل طرح ذهنی عمل[5]  که برای ایجاد یک برنامه حرکتی در سیستم اعصاب لازم است  به فرد کمک می‌کند(3). سپس طرح ذخیره شده به عنوان راهنمایی برای اجرای مجدد مهارت در آینده استفاده می‌شود. اگر چه استفاده از تصویرسازی اغلب به یادگیری مهارت‌های ورزشی جدید مربوط است، ورزشکاران با هدف‌های مختلفی از آن استفاده می‌کنند. از لحاظ ارتباط بین تصویرسازی و اجرا، شواهد مربوط به پیشرفت اجرای ورزشی در اثر تصویرسازی حرکتی، مبهم و نامشخص است.  یک تصویر، برای اثربخش بودن باید واضح و روشن باشد(4). عاشوری و همکاران(1385) نشان دادند که گروه‌های تجربی که در کلاس‌های تصویرسازی شرکت کرده بودند به طور معنی‌داری از اجرای بهتری نسبت به گروه‌های کنترل برخوردار شدند. شجاعی و باقرپور(1385) بیان داشتند که نتیجه و شکل اجرای گروه الگوسازی نسبت و پس از آن تصویرسازی درونی به طور معنی‌داری بهتر از گروه‌های تصویرسازی بیرونی و کنترل بود ولی بین شکل اجرای گروه تصویرسازی درونی و بیرونی در این آزمون‌ها اختلاف معنی‌داری وجود ندارد.

 

روش‌شناسی: این تحقیق از نوع علی پس­از­وقوع می‌باشد و بصورت میدانی انجام شده است. جامعه آماری اين تحقيق را کلیه کاراته­کاران شهر تبریز که حداقل در یک مسابقه کشوری شرکت کرده‌اند و در سال 1389 در باشگاه‌های مختلف شهر تبریز مشغول به تمرین بودند. از اين جامعه، تعداد 18 ورزشکار (9 نفر نوجوانان، 9 نفر جوانان)  به عنوان نمونه آماري انتخاب شدند. ابزار پژوهشي عبارت از دو پرسشنامه استاندارد ارزیابی تمرین قبل از تصویرسازی و بعد از تصویرسازی می‌باشد. در این پرسشنامه‌ها از مقیاس 5 درجه‌ای مارتنز[6](1980) استفاده شده که در آن " تصویر بسیارواضح" نمره 1 و "بدون تصویر" نمره 5 به خود اختصاص می‌دهد. برای ارزیابی تصویرسازی ابتدا با یک جلسه تمرین از افراد آزمون ورودی به عمل آمد و در ادامه جلسات تمرین متناوب(9 جلسه) تصویرسازی صورت گرفته و به دنبال آن آزمون خروجی تصویرسازی به عمل آمد. از آمار توصیفی میانگین و انحراف معیار و برای بدست‌آوردن تفاوت بین تصویرسازی قبل و بعد از تمرین از آزمون تی­همبسته و در دو گروه جوانان و نوجوانان از تی­مستقل استفاده شد.

 

یافته‌ها: در نمونه مورد بررسی میانگین قبل و بعد از تمرین به ترتیب 13.94 و 11.78 می‌باشد. با توجه به آزمون تی‌همبسته با مقدار 224/4 و سطح معنی‌داری 01/0 بین قبل از تمرین تصویرسازی و بعد از تمرین تصویرسازی تفاوت معنی‌داری وجود دارد. و با توجه به آزمون تی­مستقل با مقدار 929/0- و سطح معنی‌داری 367/0 تفاوت معنی‌داری بین تصویرسازی بعد از تمرین در رده نوجوانان و جوانان وجود ندارد. نتایج این تحقیق با پژوهش‌های عاشوری و همکاران(1385) و شجاعی و باقرپور(1385) مبنی بر اثر تصویرسازی ذهنی بر یادگیری و اجرای مهارت‌های ورزشی در افراد همخوانی دارد. با توجه به نتایج تحقیق حاضر به متولیان آموزش ورزش کاراته کشور پیشنهاد می‌گردد که با گنجاندن جلسات متعدد تصویرسازی ذهنی امکان افزایش کیفیت یادگیری و اجرای بهتر مهارت‌های این رشته را محقق سازند.

 

 

نكته بسيار مهمي كه اغلب جدّي گرفته نشده و فراموش مي‌شود، تمرينات ذهني است. اگر ذهن با جسم هماهنگ عمل كند، نتيجه بهتري خواهيم گرفت. تمرينات ذهني، با تقويت نيمه راست مغز و هماهنگي سيستم عصبي، موجب مي‌شوند تا كارايي ما افزايش يابد. اگر براي يك‌بار به اين تمرينات بپردازيد، متوجه اهميت و تأثير مثبت آن خواهيد شد.

 

تمامي انسان‌ها، صرف‌نظر از نژاد و جنسيت، از لحاظ جسمي و سخت‌افزاري مشابه هم خلق شده‌اند. همه داراي دست و پا، مغز و سيستم عصبي مشابهي هستند. به ياد داشته باشيد كه تنها تفاوت انسان‌ها در علم، تجربيات و خاطرات آنها است. فرق يك دكتر با يك كارگر در علم و دانش او مي‌باشد. پس اگر كسي در هر گوشه‌اي از دنيا قادر به انجام كاري بود، ما هم مي‌توانيم. به شرطي كه مانند او آموزش ديده و تمرين كرده باشيم. 
«ماسوتا تسو اوياما» بنيان‌گذار سبك كيوكوشين كاراته، در كتاب طريقت كيوكوشين مي‌نويسد:
«ورزش‌هاي رزمي تا حدّي به تمرينات جسمي نياز دارند، اما وحدت جسم و ذهن بيش از تمرينات بدني اهميت دارند. يكي از جنبه‌هاي مهم هنرهاي رزمي شرقي، تأكيد بر تمرينات ذهني و تقويت روح است كه متأسفانه بعضي از جوانان امروزي به آن توجهي نداشته و بيش‌تر اصرار دارند كه به آنان فقط فنون رزمي آموخته شود. آنها جنبه‌هاي ذهني و روحي را جزو مسائل نامفهوم مي‌دانند، چرا كه هيچ‌گاه به اين تمرينات نپرداخته و اثر آن را بر خود تجربه نكرده‌اند و انسان تا زماني كه چيزي را با حواس خود حس نكند، بر حقيقت آن واقف نخواهد شد. ذهن و پرورش آن بر استعداد جسمي ارجحيت دارد و تمركز بر نقاط انرژي بدن، روش اصلي پرورش ذهن است.»

 

 

«استاد پولادگر» رياست محترم فدراسيون تكواندو در كلاس هماهنگي امسال مربيان استان قم به نكته بسيار مهمي اشاره نمودند. ايشان فرمودند كه تجربه چندين ساله ما در مسابقات مختلف كشوي، جهاني و المپيك بيانگر اين مطلب است كه عملكرد و كارايي يك مبارز 1 درصد مربوط به جسم و 99 درصد مربوط به روحيه است. كسي كه چند سال تمرين و تلاش مستمر داشته، تكنيك‌ها و تاكتيك‌هاي رزمي را به‌خوبي فراگرفته و از لحاظ توان، استقامت و تغذيه زير نظر مربيان و پزشكان مجرب در شرايط مطلوب قرار داشته باشد، وقتي وارد زمين مسابقه مي‌شود، تنها روحيه و تسلط بر ذهن است كه در نتيجه مسابقه او تأثيرگذار خواهد بود. اگر يك درصد روحيه‌اش خراب شود، ديگر مغز او فرمان‌هاي صحيح و سريع به عضلات نخواهند داد و كارايي او به‌شدت پايين مي‌آيد.

 

 

«يوسف كرمي» يكي از افتخارات تكواندوي ايران و از مدال‌آوران المپيك 2004 آتن، در مسابقه خود با لوپز آمريكايي، بازي را با تفاضل يك امتياز واگذار كرده و با از دست دادن مدال طلاي المپيك، به مدال برنز اكتفا نمود. در بخشي از مصاحبه ايشان با ماهنامه هنرهاي رزمي (آبان 83) آمده است:
«اون روز يكي از بدترين روزهاي من بود. هرچي سعي كردم، نتونستم فكرم را با بدنم هماهنگ كنم. صبح كه اومدم تو سالن، حتي قبل از اين‌كه با حريف تايلندي مبارزه كنم، به دكتر بهرامي گفتم كه اصلاً دوست ندارم مسابقه بدم. نمي‌دونم، اصلاً حس‌وحال درست و حسابي ندارم... لوپز به‌هيچ وجه تكنيكي نيست، فقط كمي بد قلقه. من اون روز از لحاظ بدني هيچ مشكلي نداشتم و در واقع يكي از روزهايي بود كه كاملاً آماده بودم. اگه فقط با 60 درصد از كارم جلوش بازي مي‌كردم، راحت مي‌بردمش. اون هفت امتيازي كه گرفت، در حقيقت خودم بهش دادم...»

 

 

«هادي ساعي» نيز در اين خصوص مي‌گويد:
«يوسف كرمي هم در المپيك خوب بود، ولي تنها به دليل عدم تجربه حضور در المپيك، در يك ديدار شكست خورد. يوسف در آتن حتي 50 درصد توانايي‌هاي خود را نيز به نمايش نگذاشت، فشار رواني باعث باخت وي به حريف آمريكايي شد

 

 

آندره آغاسي، كه يك ايراني مقيم آمريكا و قهرمان تنيس جهان است، راز موفقيت خود را چنين بيان مي‌كند:
«از سن ده سالگي، صدها بار در مسابقات تنيس شركت كرده و برنده شده‌ام! البته در عالم خيال، با تجسم واضح، روشن و مداوم پيروزي. اين تصور و تمرينات ذهني چنان آمادگي و اعتمادبه‌نفسي به من داد كه به‌راحتي و بدون هيچ استرسي، در مسابقات شركت كرده و اغلب برنده مي‌شوم»

 

 

شبيه‌سازي و تمرين ذهني، يكي از روش‌هاي شناخته شده و علمي در رشته‌هاي مختلف مانند پزشكي، نظامي، فضايي و خلباني است. نكته مهم اين است كه شبيه‌سازي، تلقين نيست بكه تمرين است كه براي تسلط بر تكنيك‌ها و كاهش استرس و اضطراب قبل از مسابقه، بسيار مفيد مي‌باشد. چه بسيار مبارزين قدرتمندي كه از لحاظ جسمي در بهترين حالت هستند، اما ذهن آنها آمادگي لازم را نداشته و قادر به تصميم‌گيري و هماهنگي در زمان مسابقه نيستند.

 

براي كسب موفقيت بايد ابتدا پيروزي را در ذهن خود تجسم كنيد و باور داشته باشيد كه مي‌توانيد. براي مثال يك ورزشكار رزمي كه هنگام مسابقه دچار اضطراب و استرس مي‌شود، مي‌تواندبا استفاده از روش تجسم ذهني موفقيت خود را در برابر تمامي حريفان به ذهن نيمه‌هوشيار خود تلقين كند. ابتدا بايد جملاتي را مانند جملات زير تهيه كند: «من تمام حريفانمرا شكست خواهم داد»، «هيچ‌كس نمي‌تواند در برابر من مقاومت كند»، «من از تمام حريفانمقوي‌تر هستم». سپس همراه با بيان اين جملات صحنه‌هاي موفقيت وپيروزي بر حريفان را نيزتجسم كند. اين تصويرهاي ذهني از موفقيت در آينده، احساس نشاطآوري را در وي به وجود ميآورد.يادتان باشد كه «راجر بانيستر» كسي كه براي اولين‌بار ركورد غيرممكن يك مايل در چهار دقيقه را شكست، مي‌گويد:

 

اهمیت تمرینات ذهنی
نكته
بسیار مهمی كه اغلب جدّی گرفته نشده و فراموش می‌شود، تمرینات ذهنی است.
اگر ذهن با جسم هماهنگ عمل كند، نتیجه بهتری خواهیم گرفت. تمرینات ذهنی،با تقویت نیمه راست مغز و هماهنگی سیستم عصبی، موجب می‌شوند تا كارایی ماافزایش یابد. اگر برای یك‌بار به این تمرینات بپردازید، متوجه اهمیت وتأثیر مثبت آن خواهید شد.

 

تمامی
انسان‌ها، صرف‌نظر از نژاد و جنسیت، از لحاظ جسمی و سخت‌افزاری مشابه همخلق شده‌اند. همه دارای دست و پا، مغز و سیستم عصبی مشابهی هستند. به یادداشته باشید كه تنها تفاوت انسان‌ها در علم، تجربیات و خاطرات آنها است.فرق یك دكتر با یك كارگر در علم و دانش او می‌باشد. پس اگر كسی در هرگوشه‌ای از دنیا قادر به انجام كاری بود، ما هم می‌توانیم. به شرطی كه مانند او آموزش دیده و تمرین كرده باشیم. 

«ماسوتا تسو اویاما» بنیان‌گذار سبك كیوكوشین كاراته، در كتاب طریقت كیوكوشین می‌نویسد:


«ورزش‌های
رزمی تا حدّی به تمرینات جسمی نیاز دارند، اما وحدت جسم و ذهن بیش ازتمرینات بدنی اهمیت دارند. یكی از جنبه‌های مهم هنرهای رزمی شرقی، تأكیدبر تمرینات ذهنی و تقویت روح است كه متأسفانه بعضی از جوانان امروزی به آن توجهی نداشته و بیش‌تر اصرار دارند كه به آنان فقط فنون رزمی آموخته شود.آنها جنبه‌های ذهنی و روحی را جزو مسائل نامفهوم می‌دانند ، چرا  كه  هیچ‌گاه به این تمرینات نپرداخته و اثر آن را بر خود تجربه نكرده‌اند و انسان تا
زمانی كه چیزی را با حواس خود حس نكند، بر حقیقت آن واقف نخواهد شد. ذهن وپرورش آن بر استعداد جسمی ارجحیت دارد و تمركز بر نقاط انرژی بدن، روش اصلی پرورش ذهن است.»

 

 

 

استاد پولادگر»
ریاست محترم فدراسیون تكواندو در كلاس هماهنگی امسال مربیان استان قم به نكته بسیار مهمی اشاره نمودند. ایشان فرمودند كه تجربه چندین ساله ما درمسابقات مختلف كشوی، جهانی و المپیك بیانگر این مطلب است كه عملكرد و كارایی یك مبارز 1 درصد مربوط به جسم و 99 درصد مربوط به روحیه است.
كسی كه چند سال تمرین و تلاش مستمر داشته، تكنیك‌ها و تاكتیك‌های رزمی رابه‌خوبی فراگرفته و از لحاظ توان، استقامت و تغذیه زیر نظر مربیان وپزشكان مجرب در شرایط مطلوب قرار داشته باشد، وقتی وارد زمین مسابقه می‌شود، تنها روحیه و تسلط بر ذهن است كه در نتیجه مسابقه او تأثیرگذارخواهد بود. اگر یك درصد روحیه‌اش خراب شود، دیگر مغز او فرمان‌های صحیح و سریع به عضلات نخواهند داد و كارایی او به‌شدت پایین می‌آید.

 

 

 

شبیه‌سازیو تمرین ذهنی، یكی از روش‌های شناخته شده و علمی در رشته‌های مختلف مانندپزشكی، نظامی، فضایی و خلبانی است. نكته مهم این است كه شبیه‌سازی، تلقین نیست بكه تمرین است كه برای تسلط بر تكنیك‌ها و كاهش استرس و اضطراب قبل از مسابقه، بسیار مفید می‌باشد. چه بسیار مبارزین قدرتمندی كه از لحاظ جسمی در بهترین حالت هستند، اما ذهن آنها آمادگی لازم را نداشته و قادر به تصمیم‌گیری و هماهنگی در زمان مسابقه نیستند.
برای كسب موفقیت باید ابتدا پیروزی را در ذهن خود تجسم كنید و باور داشته باشید كه می‌توانید. برای مثال یك ورزشكار رزمی كه هنگام مسابقه دچار اضطراب و
استرس می‌شود، می‌تواند
با استفاده از روش تجسم ذهنی موفقیت خود را در برابر تمامی حریفان به ذهن نیمه‌هوشیار خود تلقین كند. ابتدا باید جملاتی را مانند جملات زیر تهیه
كند: «من تمام حریفانم
را شكست خواهم داد»، «هیچ‌كس نمی‌تواند در برابر من مقاومت كند»، «من از تمام حریفانمقوی‌تر هستم». سپس همراه با بیان این جملات صحنه‌های موفقیت وپیروزی بر حریفان را نیزتجسم كند. این تصویرهای ذهنی از موفقیت در آینده، احساس نشاط آوری را در وی به وجود میآورد.یادتان باشد كه «راجر بانیستر» كسی كه برای اولین‌بار ركورد غیرممكن یك مایل در چهار دقیقه را شكست، می‌گوید:

«كلید پیروزی پیش از آنكه جسمی باشد، روانی است.»

 

 

تمریناتی برای ذهن

 

ذهن، بزرگترین سلاح‌ شماست.

 

ذهن ما مركز همه چيز است. ذهن، افكار و حركات ما را در طول مبارزات و تمرينات كنترل می‌كند. در مسابقات مشاهده می‌شود كه برخی از شركت‌كنندگان، دچار هيجان و پريشانی می‌شوند و تمركز خود را از دست می‌دهند، بخصوص اگر صدای فرياد مردم از همه جهت به گوش برسد در حاليكه برخی ديگر به نظر خونسرد و آرام می‌آيند. در بعضی اعتماد به نفس زيادی مشاهده می‌شود و بعضی دیگر بسيار وحشت زده به نظر می‌آيند.

 

برای تمام اين تفاوتها در رفتارها فقط يك دليل وجود دارد و دليل آن نیز اين است كه بعضی از شركت‌كنندگان بدن‌های بهتری نسبت به سايرين دارند واين نیز در اثر تمرينات زیاد بوجود می‌آيد و همچنين چنانچه ذهن خود را تمرين دهيم، چه در تمرينات و چه در مسابقات، كمك بسيار بزرگی برای موفقيت خواهد بود. هدف از تربيت و تعليم ذهن، دقيقاً چيست؟ هدف، داشتن اعتماد به نفس بيشتر، احساس آرامش و خونسردی داشتن و توانايی تمركز روی وظيفه‌ای كه در آن هنگام به عهده داريم می‌باشد. روشهايی برای تعليم و تربيت ذهن وجود دارند ولی قبل از پرداختن به آنها، لازم می‌دانيم كه به نكات زير اشاره كنيم:

 

ترس
ترس، يكی از مشكلات مبارزین خوب است. آنها به سختی تمرين می‌كنند و كارشان در طول تمرينات بسيار عالی به نظر می‌رسد. ولی وقتی كار به مسابقات و رقابت می‌كشد، داستان فرق می‌كند. علت اين است كه آنها از "از دست دادن" می‌ترسند. از دست دادن زندگيشان، احتـرامشان، سلامتشان (مـانند صدمـه به ستون فقرات)، و البتـه ترس از باخـتن در مبارزه. برای فائق آمدن بر اين ترس و مبارز بهتری شدن، به چه چيز نياز است؟ به برخی از اين نكات که در زير اشاره شده است:

 

9 قدم به سمت شجاعت
مقاله‌ای نوشته Dr. john M . La Tourette موجود است و عنوان اين مقاله عبارت است از نُه قدم به سمت شجاعت. در اين مقاله او می‌گويد كه ترس عبارت است از احساسی كه در هنگام روبرو شدن با شيطانی تهديد كننده، در ذهن ما، به وجود می‌آيد. شجاعت، كيفيتی است در ذهن، كه ما را قادر می‌سازد همراه با اعتماد به نفس با خطرات واقعی يا خيالی، مواجه شويم. به گفته وی 9 روش برای القاء باور صحيح شجاعت وجود دارند كه عبارتند از:

 

  1. پاك‌سازی ذهن: يعنی تميز كردن ذهن از افكار و عقايد و تصوراتی كه مايل نيستيم اتفاق بيفتد و اين كار را می‌توانيم به وسيله تلقين كردن موارد مثبت به خود و يا افكار مثبت، به وجود آوريم.
  2. تنفس كنترل‌شده: تمريناتی كه به كنترل تنفس كمك می‌كند، برای اشخاص درموارد مواجه شدن با محيط‌هايی كه احساسات را بر می‌انگيزند بسيار مفيد بوده و آنها را آرام و خونسرد نگاه می‌دارند.
  3. تصويرگرايی ذهن: ساختن و قرار دادن تصاويری در ذهن از برنده شدن و اجرای عالی در مسابقات، بجای ساختن تصاويری در ذهن در مورد كتك خوردن و صدمه ديدن و شكست خوردن.
  4. نظریه واکنش غالب: آخرين فكری كه قبل از مبارزه به ذهنتان خطور كند، تعيين كننده نحوه عملكردتان خواهد بود.
  5. بازسازی ادراك: متوقف كردن هر نوع فكر منفی با فرياد زدن كلمه "بسته دیگه" یا "نه" چه بطور آهسته در ذهن و چه صدای بلند.
  6. كارت برنده: شناختن شگردها و تکنیک‌های خوب خود (مانند؛ چودان زوکی بسیار سریع با دست چپ و يا اجرای آشی‌بارای قوی) برای بالا بردن اعتماد به نفس.
  7. خشم عادلانه: اگر كسی بدون انگيزه به شما صدمه وارد كند، خشم شما تمام ترس را از شما دور می‌سازد به طوری كه فقط بر روی تلافی‌ كردن تمركز می‌كنيد و در مورد امنيت خود و يا بزرگ و قوی بودن طرف مقابل نگران نيستيد.
  8. شاه كليدهای فلسفه كاراته: عبارت است از اينكه شخص بايد فكر خود را فقط متمركز كند بر روی مبارزه و نقطه‌ای از بدن حريف كه قرار است ضربه به آن وارد شود و نگرانی در مورد اينكه تماشاگران چه می‌كنند، نداشته باشد.
  9. تغیيرات در فيزيولوژی: اگر می‌خواهيم شجاع باشيم، بايد شجاعانه ‎‏ْ فكر و عمل کنیم.

 

دریافت ذهن
مرجع دیگر، كتابی است كه توسط Health for life منتشر شده است. در اين كتاب موارد ذكر شده در بالا با جزئيات آن بطور مفصل مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌اند و عناوينی كه در آن قرار دارند مانند تمرينات مربوط به تجسم فكری، تمريناتی برای تمركز ذهنی، تنظيم هدف و بسياری ديگر. اطلاعات اين كتاب بر اساس روشهايی كه در اروپای شرقی برای تعليم قهرمانان به كار می‌رفته، جمع آوری شده است. كشورهای اروپای شرقی برای مدتی بسيار طولانی، بهترين و موفق‌ترين قهرمانان جهانی را تعليم داده و از اين نظر شهرت دارند.

 

بيشترين عناوين اين كتاب كمابيش شبيه نكات ذكر شده در بالا هستند، به علاوه تعدادی بيشتر كه در اينجا به بعضی از اين عناوين می‌پردازيم.

 

تنظيم هدف 
اين نظريه می‌گويد كه اگر برای سير حركت و پيشرفت خود يك نمودار بسازيد، می‌توانيد شاهد پيشرفت خود باشيد و در نتيجه اعتماد به نفس‌تان افزايش می‌يابد. مثلاً اگر شروع به تمرینات پرورش اندام می‌كنيد و در آغاز كار از دمبل پنج كيلويی استفاده می‌نمایيد، وزن دمبل و تعداد حركت با آن را يادداشت كنيد. پس از يك هفته دوباره همين كار را تكرار كنيد. به مرور زمان قوی‌تر می‌شويد و می‌توانيد وزنه سنگين تر را بلند كنيد و تعداد تكرار حركات‌تان نيز بيشتر می‌شود. با يادداشت كردن وزن دمبل و تعداد حركات‌تان متوجه پيشرفت خود خواهيد بود. اگر پيشرفتی مشاهده نشد، بايد به دنبال دليل آن بگرديد (كم‌كاری يا آسیب‌دیده‌گی و ...). لذا با ديدن ميزان پيشرفت خود از روی نموداری كـه ساختيد، اعتماد بـه نفس بيشتری پيدا می‌كنيد.

 

تمرین تعويض مركز توجه 
اين بخش عیناً از كتاب نقل می‌شود: اتـاقی پيدا كنيد كـه در آن يك راديو و يك تلويزيون وجود داشتـه باشد. صدای هـر دو را به يك ميزان بلند كنيد. جای راحتی پيدا كنيد و روبروی تلويزيون بنشينيد و در عين حال يك ساعت نيز در پيش رو داشته باشـيد. راديو را روی ايستگاه اخبار يا ايستگاهی كه در آن صحبت می‌شود تنظيم كنيد و شروع كنيد به گوش كردن آن. حالا شروع كنيد به ناديده گرفتن تصاوير تلويزيون و سعی كنيد صدای تلويزيون را هم نشنويد. اگر لازم است چشمهای خود را ببنديد. منظور اين است كه تلويزيون را تماشا كنيد در حاليكه حواستان كاملاً متمركز شده است بر روی شنيدن اخبار راديو. پس از يك يا دو دقيقه برعكس عمل كنيد. يعنی حالا بايد تلويزيون را تماشا كنيد و صداهای آن را بشنويد ولی سعی كنيد كه صدای راديو را نشنويد اين كار را هم برای دو يا سه دقيقه ادامه دهيد. مرحله بعد اين است كه تلويزيون را تماشا كنيد ولی به صدای راديو هم گوش دهيـد. راه ديگر انجام اين تمرين اين است كه به جای تماشای تلويزيون، كتابی در دست بگيريد و آن را بخوانيد و همان مراحل را انجام دهيد.

 

عمق بخشيدن به تمركز 
اين تمرين به تمركز داشتن در شرايطی كه بسياری چيزها می‌توانند تمركز را مختل كنند کمک می‌کند. اين بخش نيز عيناً‏ْ از كتاب نقل می‌شود: يك جمله كوتاه و مثبت كه شما را توصيف كند انتخاب كنيد، مثلاً من قوی هستم و استقامت زيادی دارم. جمله‌ای انتخاب كنيد كه واقعاً آن را باور داريد و به آن اطمينان داريد. برای مدت دو دقيقه اين جمله را برای خودتان تكرار كنيد. توجه كنيد كه چند بار ذهنتان از اين مسير پرت می‌شود. هنگامی كه متوجه شديد كه در مدت دو دقيقه تكرار اين جمله، ذهنتان اصلاً به بيراهه نمی‌رود، زمان را افزايش دهيد و اين بار تمرين را برای مدت سه دقيقه ادامه دهيد. اين كار را تكرار كنيد تا به ده دقيقه برسيد.

 

جمع‌بندی
موارد زير بهتر است كه به صورت مرتب (ترجيحاً هر روز) انجام شوند:

 

  • تنظيم هدف
  • تعويض مركز توجه
  • تمرين عمق بخشيدن به تمركز

 

بايد نكته‌ای را در اينجا يادآوری كنيم. بطور کل تمرينات ذهنی نمی‌توانند جايگزين تمرينات فيزيكی شوند. تمرينات ذهنی باعث تقويت فكر و ذهن می‌شوند، درست همانطور كه تمرينات فنی باعث تقويت كردن كاربرد تكنيك‌ها در افراد می‌گردند. بنابراين تمرينات ذهنی بايد در كنار تمرينات فيزيكی و تكنيكی، انجام شوند.

 

 

اعتماد به نفس مهمترین و اصلی ترین محور هنرهای رزمی بوده و از دیرباز مورد تاکید قرار گرفته است. "بودی دارما" مخترع هنرهای رزمی پس از اینکه ۹ سال در یک غار به ذاذن (تفکر) پرداخت به این نتیجه رسید که رابطه بسیار تنگاتنگی بین جسم و روح وجود دارد به طوری که این ارتباط شدیدا تاثیرگذار بوده و غیر قابل چشم پوشی است. بنابراین برای تقویت روح و روان راهبان معبد شائولین یک روش جسمانی ابداع نمود. این روش در اصل تبدیل شده روش مبارزه حیوانات بود زیرا او معتقد بود "راز حرکات عالم در آدم و راه نبرد آدم در عالم را بیاموز" حیواناتی که بودی دارما از آنها آموخت اینها بودند مار ، ببر ، پلنگ ، درنا، میمون مست ، خرس، اژدها و … اژدها همان روح و روان بود و در اصل اعتماد بنفس شاگردان.

هم چنين

 

اعتماد به نفس مهمترین و اصلی ترین محور کاراته بوده و از دیرباز مورد تاکید قرار گرفته است. "بودی دارما" مخترع هنرهای رزمی پس از اینکه 9 سال در یک غار به ذاذن (تفکر) پرداخت به این نتیجه رسید که رابطه بسیار تنگاتنگی بین جسم و روح وجود دارد به طوری که این ارتباط شدیدا تاثیرگذار بوده و غیر قابل چشم پوشیست. بنابراین برای تقویت روح و روان راهبان معبد شائولین یک روش جسمانی ابداع نمود. این روش در اصل تبدیل شده روش مبارزه حیوانات بود زیرا او معتقد بود "راز حرکات عالم در آدم و راه نبرد آدم در عالم را بیاموز" حیواناتی که بودی دارما از آنها آموخت اینها بودند مار ، ببر ، پلنگ ، درنا، میمون مست ، خرس، اژدها و...اژدها همان روح و روان بود و در اصل اعتماد بنفس
شاگردان بودی دارما با انجام حرکات جسمانی علاوه بر قدرت بدنی از لحاظ معنوی نیز تقویت می شدند. که بعدها این روش به (طریقت دانایی) مشهور گردید
اما نکته اصلی کجا بود؟ آیا فقط حرکات بدنی باعث افزایش اعتماد بنفس می شد و یا چیز دیگری در کار بود؟ راز اصلی در تنفس نهفته بود و در اصل روشهای تنفسی گوناگون باعث تقویت روان می گردید . رازی که هزاران سال قبل کشف شده بود. تنفسهای مشهور به یاما از قبیل پرانایاما و غیره
واقع مطلب این بود که "هرچه قدر دیافراگم گسترده تر و بزرگتر شود اعتماد بنفس بیشتر می شود" دلیلش را کسی نمی داند!در زمان اشغال اوکیناوا توسط سامورائیها، کشاورزان و مردم جزیره برای دفاع از حق خود مجبور به یادگیری فنون کاراته از راهبان بودند اما این کشاورزان نه معلومات لازم برای یادگیری تمام فنون را داشتند و نه وقت کافی. راهبهای معبد شائولین بنابه صلاحدید خود چیزهایی را به مردم یاد دادند که کاربردی و چکیده هنر کاراته بود و به تبع مهمترین آن روشهای تنفسی را آموزش دادند.مبارزه راهبان دارای 73 هزار تکنیک و ترکیب و عکس العمل سازی بود و بیش از 70 روش تنفسی. اما این تعداد فن به حدود 1000 تکنیک و 3 روش تنفسی خلاصه گردیده و به نام کاراته (مبارزه با دستان خالی) مشهور گردید.در بین 3 روش تنفسی کاراته ، تنفس "ایبوکی " عصاره تمام کنگ فو باستانی و کاربردی و بهترین تقویت کننده قدرت درونی و در نتیجه اعتماد به نفس است.ایبوکی راز هنرهای رزمی و مظهر یین و یانگ و همچنین انرژی چی یا کی می باشد.ایبو به معنی ماه و خورشید (مهشید) و کی به معنی انرژیست. ایبوکی یعنی نرمی و سختی ، آرام و خشن و ملایم و تند و یین و یانگاست.نمامی استادان بزرگ به شاگردان خود انجام مداوم اینها را گوشزد می نمایند و حتی یکی از آزمونهای اخذ کمربند مشکی اجرای دقیق تنفسمی باشد.ما در اینجا قصد آموزش کاراته را نداریم اما دانستن ایبوکی بر هر رهرو طریقت دانایی واجب است.

روش انجام ایبوکی
برای انجام ایبوکی هوا به آرامی وارد ریه ها می گردد به طوری که صدای نفس نباید شنیده شود دستها به آرامی به صورت ضربدری به سمت شانه ها کشیده می شود یعنی دست راست به طرف شانه چپ و دست چپ به طرف شانه راست. با حرکت دستان به سمت بالا عمل دم انجام می شود.
بعد ازاینکه هوا کاملا وارد ریه ها شد دستها به مشت تبدیل می شود و هوا با فشار زیاد به قسمت شکم (دیافراگم) وارد شده و در عین حال از ته گلو خارج می شود تاکید می کنم هوا را چنان با فشار به سمت شکم میفرستیم که عضلات شکم سفت می گردد در عین حال که به شکم و دیافراگم فشار وارد می شود هوا از ته حلق شروع به خروج می کند (خروج تدریجی). دستان مشت شده به طرف پایین حرکت می کند. صدای بازدم بسیار بلند و قدرتیست. بازدم باید صدای نعره و یا خرناس یک ببریا اژدها را بدهد.
کاراته کارها معمولا ایبوکی را در زیر آبشار و یا در داخل استخر (آب تا بالای سینه) انجام می دهند.
این تنفس سریعا به شما قدرت درونی داده و حتی بدن را گرم می کند. بعد از انجام ایبوکی چنان آرامشی به شما می دهد که باورنکردنیست.

 

 

اصول چهار گانه و اثرات كاراته 

 

 

 

 

 

 

 

1) داشتن هدف :

 

 

 

 پيشنهاد مي كنم قبل از هر جلسه تمرين به خود تلقين كنيد كه هدف من فقط

 

 قهرماني است و بس و يا هر كس هر هدفي داشته باشد و فقط با اين فكر 

 

 روي تشك تمرين برود مطمئن باشيد با  اين طرز تفكر نيروي شما براي

 

 انجام تمرينات چند برابر مي شود .

 

 

 

2) اراده :

 

 

 

 بجاي آنكه فقط آرزو كنيد قهرمان شويد تمرين و تلاش كنيد تا موفق شويد .

 

 عزم و اراده راسخ داشته باشيد وبا تلاش و تمرين به روش صحيح ، راه

 

پيروزي را براي خود هموار كنيد .

 

 

 

3) اعتماد به نفس :

 

 

 

اعتماد  مادر  موفقيت  است . اعتماد قوي به خودتان خصوصاً به تكنيك هاي

 

 خود داشته باشيد و با اعتماد به اينكه حتماً پيروز خواهيد شد تمرين كنيد .

 

 هر چه قدر نسبت به خودتان اعتماد به نفس بيشتري داشته باشيد ضريب

 

موفقيت شما بالا مي رود .

 

 

 

4) برنامه ريزي :

 

 

 

داشتن برنامه منظم و هدف دار يكي از عوامل اصل موفقيت است برنامه ريزي

 

 صحيح و اينكه چگونه از وقتي كه صرف تمرينات خود مي كنيد حداكثر استفاده

 

 را ببريد كمك زيادي به پيشرفت شما مي كند داشتن برنامه بدون كار كردن

 

 هيچ منفعتي ندارد .

 

 هميشه به ياد داشته باشيد نظم در كاراته:یکی از موضوعاتی که
در کلاسهای کاراته از اصالت و ریشه عمیق برخوردار است رعایت نظم و ترتیب و اطاعت از قانون میباشد، به همین خاطر کلیه اسامی و تمرینات مطابق استاندارد سازمان جهانی کن شین کان کاراته ژاپن انجام می گیرد.
 زیر بنا و مکمل انظباط احترام است احترام به درجات بالا و مربی اهمیت ویژه ای در کاراته دارد حتی کسی که یک روز زودتر لباس کاراته (گی) پوشیده باشدبایستی از طرف دیگرانی که بعد از او آمده اند مورد احترام قرار گیرد ترتیب درجه بندی و کمربند ها نیز بر اساس اصل احترام و توجیه سابقه کاراته بنا شده است بسیار ضروریست که یک کمربند زرد به سبز به قهوه ای والی آخر .... احترام بگذارند.
 هنگامی که یک درجه بالا وارد کلاس می شود و اوس میکند همگی افراد حاضر در کلاس باید به او اوس بدهند و موقع ورود استاد ارشد ترین فرد با گفتن کلمه یامه همه حاضرین را متوجه حضور استاد کرده و متعاقب آن با گفتن کلمه یوی همه به حالت یوی رفته و با صدائی رسا می گوید سن سی ری یاشیهان ری و همگی پیرو او با گفتن اوس و تعظیم ورود استاد به کلاس را خوش آمد میگویند.

 

 

۱-رژيم غذايي مناسب

 

۲-استراحت كافي

 

۳-رسيدن به موقع به محل برگزاري مسابقه

 

۴-عدم داشتن استرس و اشفتگي

 

۵-عدم وجود افكار منفي و داشتن روحيه و ارامش

 

۶-گرم كردن قبل از مسابقه

 

۷-امادگي سازي ذهني

 

نكته:

 

۱-از خوردن حجم زياد غذا و مواد بي محتوا در روز مسابقه پرهيز كنيد. غذاي مقوي و در عين حال سبك ميل كنيد. و كربوهيدرات را طبق روزهاي معمول مصرف كنيد. كمي سيب زميني يا تخم مرغ يا مثلا ماكاروني ميتونه انرژي و كربوهيدرات كافي براي چند ساعت قبل از مسابقه در اختيارتون بذاره.

 

دقت كنيد تا جايي كه ميتونيد غذايي كه ميخورين بخار پز يا اب پز باشه... از غذايي كه تو روغن زياد سرخ شده نخوريد.

 

شكلات و كمي مواد قندي هم همراه داشته باشيد.

 

مصرف اب ميوه قبل از مسابقه خوبه... از نوشابه هاي گازدار قبل از مسابقه استفاده نكنيد.

 

بعد از مسابقه هم مواد قندي و ماالشعير استفاده كنيد كه فشارتون پايين نياد. 

 

دقت كنيد شب قبل از مسابقه هم غذايي مصرف كنيد كه سنگين نباشه و در عين حال هم پروتئين هم كربوهيدرات و هم ويتامين و مواد معدني و چربي رو به همراه داشته باشه.

 

۲-براي گرم كردن از حركات كششي استفاده كنيد مهارت هاتونو مرور كنيد ولي زياد خودتونو خسته نكنيد. مثبت فكر كنيد ولي حريف رو دست كم نگيريد.

 

۳-اگر مسابقه ي كاتا داريد كمي قبل از شروع مسابقه و رفتن به تاتامي كاتايي كه ميخواين بزنيد رو تو ذهنتون مرور كنيد البته بعد از گرم كردن و يكي دوبار كاتا زدن.

 

 

 

نمونه اي براي رژيم غذايي پر انرژي براي چهار تا يك روز قبل از مسابقه

 

صبحانه:اب ميوه- شير- تخم مرغ- نان-كره-غلات

 

نهار و شام:خوراك يا مرغ يا ماهي يا گوشت حداقل ۱۵۰ گرم- سالاد- ماست- سوپ و سبزيجات

 

ميان وعده:شيريني- بيسكوييت-نان-ميوه- ميوه هاي خشك مانند خرما و كشمش-شير و لبنيات

 

 

تعریف کیا کشیدن در کاراته
کیای (به ژاپنی: ??, ???) اصطلاحی در هنرهای رزمی است و معمولاً به فریادی اشاره دارد که در هنگام اجرای تکنیک‌ها زده می‌شود. این واژه از دو بخش کی (?) به معنی ذهن، اراده یا روان و آی (?, ??) کوتاه شده فعل آواسو (???) به معنی به‌هم‌پیوستن تشکیل شده‌است. این واژه در هنرهای رزمی کره‌ای کیاپ (به کره‌ای: ??) خوانده می‌شود.
 حتما موقع ضربه زدن یا ضربه خوردن اساتید در باشگاه صدای فریاد آنها را شنیدید ؟  به این فریاد که به هنگام تخلیه نفس انجام میگیرد کیای (KIAI) گفته میشود به طور خلاصه باید گفت که کیای فریادی است که از ناحیه ی داخلی شکم و نزدیک به ناف نشأت می گیرد و همراه با تخلیه ی نفس است (مانند حالتی که یک اتومبیل را هل می دهیم )
کیای معمولا با این صدا ها شنیده میشود : Hi-yah , Aiyah , Eeee-yah , Hyah

 

كياي

 

به طور خلاصه  کیای فریادی است که از قسمت هارا یا شایدم حارا (منظورم همون ناحیه ی زير شكمه) نشات ميگيرد و همراه با تخليه نفس قوي انجام ميشه.

 

یک کیای درست اين ويژگي هارو داره:

 

۱ - ریه و شکم به طور کامل از هوا تخلیه می شود.

 

۲ - ماهیچه های شکم منقبض شده و در مقابل ضربه دارای آمادگی و مقاومت می شوند

 

۳ - فریادی که همراه تخلیه ی هوا ست تأثیر منفی و خراشی به حنجره و گلو وارد نمی کند.

 

۴ - هیچ کلمه ی خاصی تلفظ نمی شود.

 

با توجه به اين مطلب كه البته از منبع معتبری استخراجیده شده...گفتن کلمه ی کیای اشتباهه... همونطور كه گفته شد نبايد كلمه ي خاصي تلفظ بشه...

 

كاربرد هاي اصلي كياي و هدف از كشيدن كياي:

 

الف - ایجاد ترس و دلهره در حریف

 

ب - ایجاد روحیه و اعتماد به نفس در خود

 

ج - آمادگی بدن برای دریافت ضربات احتمالی با آسیب و درد کمتر

 

د - تقویت تکنیک اجرا شده

 

 

راز طلایی موفقیت در کاراته تمرین،تمرین و تمرین است.

 

شما در مسابقه باید با تمام وجودتان کاتا بزنید و کومیته کار کنید.

 

نکات مهم در تمرین عبارتند از:انظباط،وقت شناس بودن،پشتکار

 

 و ممارست داشتن،تمرینات را کاملا جدی گرفتن،

 

حرمت مربی،پیشکسوت،ارشد و حریف تمرینی را رعایت نمودن،

 

سخت کوشی مضاعف داشتن،رعایت تعادل در انجام تمرینات،

 

درست و اصولی انجام دادن هر تمرین و ...

 

واين نكته هم جداي از همه چيز اضافه شود كه:

 

  • شما میتوانید ، اگر باور کنید میتوانید.
  • خواص و فوائد جسماني كاتا در كاراته
  • ۱-كاتا ايجاد قدرت نموده و سلامت جسم را بالا ميبرد.
  •  
  • ۲-حركات كاتا به گونه ايي است كه عضلات بدن را هماهنگ كرده و يك توازن
  • و تعادل خاص بين عضلات دستها و پاها ايجاد ميكند.
  •  
  • ۳-موجب تقويت عضلات و مفاصل شده به جهت فشار به استخوان هاي پا
  • به خصوص در داچي ها موجب جلوگيري از پوكي استخوان در سنين كهولت ميشود.
  •  
  • ۴-به جهت اجراي ضربات در جهات مختلف ، ديد و دقت انسان را تقويت ميكند.
  •  
  • ۵-اجراي ضربات در كاتا اغلب همراه با تخليه ي هوا و بازدم كامل صورت ميگيرد،
  • كه اين مسئله موجب كاهش فشار به دريچه هاي قلب شده و در نتيجه موجب
  •  تقويت و طول عمر ميگردد.
  •  
  • ۶-ضربات سريع و انفجاري در كاتا موجب ميگردد تا بر سرعت،قدرت و
  • توان عضلات افزوده شده و استقامت كلي عضلات را افزايش دهد.
  • موفقيت در كاراته

    آیا تا به حال فکر کردید بین کاراته کاهایی که به قهرمانی جهان ، اروپا،آسيا،مسابقات

     بين المللي و... ميرسند چه شباهتي وجود دارد؟ شش وي‍‍ژگي اساسي است كه كاراته كا

    به این درجه و مقام رسیده است.

    كليد اول: عشق و علاقه

    اگر به كاراته كاهاي نامي توجه كنيد متوجه مي شويد كه همه ي آنها نسبت به كاراته

    و تمريناتي كه انجام ميدهند چه عشق و علاقه ي وافر و سوزاني دارند،هدفي را

    براي خود انتخاب ميكنند و تحت هر شرايطي پايبند آن هستند. عشق و علاقه به كاراته

    ،رنگ و جلا و روح و معني ديگري به تمرينات و عملكردها ميدهد.

    كليد دوم: ايمان و باور

    شما همان باور هاي خود هستيد كاراته كاهايي كه سمبلي از موفقيت هستند به واقع

     ميدانند كه خواهان چه چيز هستند . ايمان شكست ناپذير است.پس بايد به موفق شدن

    خود ايمان بياوريم.تنها كاراه كاهايي قهرمان جهان ميشوند كه باور كرده اند ميتوانند.

     دست برنداشتن و مدامت كردن در انجام هر كاري نشان دهنده ي ايمان است.

    كليد سوم: طرح نقشه و برنامه ايي هدفمند

    برنامه ريزي اهداف كوچك و بزرگ مارا در يك مسير صحيح قرار ميدهد. انسان موفق

     با برنامه ريزي هاي خود ميداند كه ميخواهد چه كاري را انجام دهد. كاراته كاهايي

    كه به موفقيت هاي بزرگ دست مي يابند كساني هستند كه ميدانند از كارته چه ميخواهند

     و براي رسيدن به خواسته ي خود با برنامه اي مدون تلاش ميكنند.

    كليد چهارم: جلب توجه ديگران

    شما بايد قادر باشيد ديگران را نسبت به خود،تمرينات و عملكردتان به طریق مختلف

    جلب كنيد و با ديگران رابطه اي تنگاتنگ داشته باشيد.همواره در هر جا كه پا ميگذاريد

    حضورتان را پر رنگ كرده و روابط خود را با كساني كه صاحب نفوذ هستند

    مستحكم كنيد.

    كليد پنجم: ميزان توانايي و توانمندي

    قهرماني و موفقيت با سستي،سهل انگاري،بيحالي و تنبلي بيگانه است. كوچكترين

     ترديدي درباره ي توانايي هاي خود نكنيد. بدانيد كه هر فردي از قابليت ها و توانمندي

     هاي ويژه ايي برخوردار است.

    كليد ششم: تسلط به كاتا يا فنون كوميته

    در كاتا و كوميته جديت خاصي داشته باشيد و تماشاگران و داوران را مجذوب

    حركات زيباي خود كنيد. تكرار و مرور تمرينات،فنون،تكنيك ها،تاكتيك ها در

     كوميته و كاتا بسيار مهم است.تمرين باعث پيروزي است و ميتواند شمارا

    به جلو هدايت كند.

 

رازهاي كاراته

اعتماد به نفس مهمترین و اصلی ترین محور هنر کاراته بوده و از دیرباز مورد تاكید قرار گرفته است. "بودی دارما" مخترع هنرهای رزمی پس از اینكه 9 سال در یك غار به ذن (تفكر) پرداخت به این نتیجه رسید كه رابطه بسیار تنگاتنگی بین جسم و روح وجود دارد به طوری كه این ارتباط شدیدا تاثیرگذار بوده و غیر قابل چشم پوشیست. بنابراین برای تقویت روح و روان راهبان معبد شائولین یك روش جسمانی ابداع نمود. این روش در اصل تبدیل شده روش مبارزه حیوانات بود زیرا او معتقد بود "راز حركات عالم در آدم و راه نبرد آدم در عالم را بیاموز" حیواناتی كه بودی دارما از آنها آموخت اینها بودند مار ، ببر ، پلنگ ، درنا، میمون مست ، خرس، اژدها و...
اژدها همان روح و روان بود و در اصل اعتماد بنفس

شاگردان بودی دارما با انجام حركات جسمانی علاوه بر قدرت بدنی از لحاظ معنوی نیز تقویت می شدند. كه بعدها این روش به (طریقت دانایی) مشهور گردید
اما نكته اصلی كجا بود؟ آیا فقط حركات بدنی باعث افزایش اعتماد بنفس می شد و یا چیز دیگری در كار بود؟ راز اصلی در تنفس نهفته بود و در اصل روشهای تنفسی گوناگون باعث تقویت روان می گردید . رازی كه هزاران سال قبل توسط جادوگران و همچنین یوگا كشف شده بود. تنفسهای مشهور به یاما از قبیل پرانایاما و غیره
واقع مطلب این بود كه "هرچه قدر دیافراگم گسترده تر و بزرگتر شود اعتماد بنفس بیشتر می شود" دلیلش را كسی نمی داند!
در زمان اشغال اوكیناوا توسط سامورائیها، كشاورزان و مردم جزیره برای دفاع از حق خود مجبور به یادگیری فنون رزمی از راهبان بودند اما این كشاورزان نه معلومات لازم برای یادگیری تمام فنون را داشتند و نه وقت كافی. راهبهای معبد شائولین بنابه صلاحدید خود چیزهایی را به مردم یاد دادند كه كاربردی و چكیده هنرهای رزمی بود و به تبع مهمترین آن روشهای تنفسی را آموزش دادند.
كنگ فو راهبان دارای 73 هزار تكنیك و تركیب و عكس العمل سازی بود و بیش از 70 روش تنفسی. اما این تعداد فن به حدود 1000 تكنیك و 3 روش تنفسی خلاصه گردیده و به نام كاراته (مبارزه با دستان خالی) مشهور گردید.
در بین 3 روش تنفسی كاراته ، تنفس "ایبوكی " عصاره تمام كنگ فو باستانی و كاربردی و بهترین تقویت كننده قدرت درونی و در نتیجه اعتماد به نفس است.
ایبوكی راز هنرهای رزمی و مظهر یین و یانگ و همچنین انرژی چی یا كی می باشد.
ایبو به معنی ماه و خورشید (مهشید) و كی به معنی انرژیست. ایبوكی یعنی نرمی و سختی ، آرام و خشن و ملایم و تند و یین و یانگ است.

  دانستن ایبوكی بر هر رهرو طریقت دانایی واجب است. 

روش انجام ایبوكی


برای انجام ایبوكی هوا به آرامی وارد ریه ها می گردد به طوری كه صدای نفس نباید شنیده شود دستها به آرامی به صورت ضربدری به سمت شانه ها كشیده می شود یعنی دست راست به طرف شانه چپ و دست چپ به طرف شانه راست. با حركت دستان به سمت بالا عمل دم انجام می شود.
بعد ازاینكه هوا كاملا وارد ریه ها شد دستها به مشت تبدیل می شود و هوا با فشار زیاد به قسمت شكم (دیافراگم) وارد شده و در عین حال از ته گلو خارج می شود تاكید می كنم هوا را چنان با فشار به سمت شكم می فرستیم كه عضلات شكم سفت می گردد در عین حال كه به شكم و دیافراگم فشار وارد می شود هوا از ته حلق شروع به خروج می كند (خروج تدریجی). دستان مشت شده به طرف پایین حركت می كند. صدای بازدم بسیار بلند و قدرتیست. بازدم باید صدای نعره و یا خرناس یك ببر یا اژدها را بدهد.
كاراته كارها معمولا ایبوكی را در زیر آبشار و یا در داخل استخر (آب تا بالای سینه) انجام می دهند.
این تنفس سریعا به شما قدرت درونی داده و حتی بدن را گرم می كند. اگر یك خانم وقتی كه مورد تهدید قرار گرفته است ایبوكی را سه بار انجام دهد سریعا قیافه ای ترسناك و خشن پیدا نموده و در عرض چند ثانیه تبدیل به یك ببر ماده می شود. بعد از انجام ایبوكی چنان آرامشی به شما می دهد كه باورنكردنیست.
ایبوكی ملایم:
به این روش رقص هوا در شكم نیز می گویند .در این روش كه الهام گرفته از ایبوكی است دم را انجام داده و وارد شكم نموده و سعی می كنیم هوا را در درون شكم حركت دهیم سعی می كنیم تا شكم كاملا باد شده و بزرگ شود. تلاش می كنیم تا شكم بیش از پیش بزرگ تر شود. انگار كه مسابقه بزرگ كردن شكم گذاشته اند. بعد به نرمی هوا را بیرون می دهیم. این عمل را سه بار یا بیشتر انجام بدید.

«بحثی پیرامون کاتا» 

در تمرینات و مسابقات کاراته (KARATE)، دو قسمت عمده به نامهای کاتا (KATA) و مبارزه (کومیته = KUMITE) وجود دارد.

کاتا به تمرینات رسمی گفته میشود؛ که مجموعه ای از حرکات و تکنیکهای دفاعی و حمله ای با حریفان فرضی در خط اجرایی مشخصی به نام «اِمبوسِن» (EMBUSEN) میباشد.

در حقیقت کاتا از طریق تمرینات طاقت فرسا، مبارزات و تجربه های روحی و عاطفی اساتید بزرگ بوجود آمده است. امروزه حدود بیش از ۷۰ نوع کاتا اجرا میگردد.


با تمرینات صحیح کاتا میتوان با یک تیر چند نشان را مورد هدف قرار داد. تعدادی از مزایای مزبور عبارتند از: پرورش جسم، تقویت استخوانها و عضلات (بمانند وزنه زدن، عضلات بدون ازدیاد محسوس حجم تقویت شده؛ مویرگهای خونی بیشتری در بدن ایجاد میشود که سبب بهبود عمل خون رسانی به اعضای مختلف میگردد و از بیماریهایی چون سکته مغزی و قلبی و واریس رگهای پا جلوگیری مینماید.)، افزایش و پیشرفت در عکس العملهای سریع، بهبود سرعت، رسیدن به قدرت مطلوب، بالا رفتن سطح فنی و تکنیکی، بارور شدن عاملهای اساسی معنوی، روحی و شخصیتی مانند: اعتماد بنفس، شجاعت، خونسردی، تواضع و فروتنی، انضباط و هماهنگی بهتر اعضای مختلف بدن با سلسله مغز و اعصاب.
در آزمون اخذ درجات (کیو و دان) کاتا یکی از مراحل مهم و تعیین کننده امتحانات مربوطه میباشد و دارای امتیاز بالایی در موفقیت یک کاراته کا در این زمینه است. در حقیقت اجرای یک کاتا توسط هنرجوی کاراته نشانگر رعایت عوامل و خصوصیات آن فُرم میباشد که عبارتند از: شکل صحیح تکنیک (کیهون = KIHON)، سرعت، قدرت، چاکوگان (هدف گیری، نقطه نگاه، در زمان اجرای کاتا نگاه باید بجایی معطوف شود که تکنیک در آن جهت اجرا گردیده است.)، ذانشین [ذخیره فکری، هوشیاری کامل، فرد کاتارو باید بعد از پایان کاتا با هوشیاری به حالت یوی (حالت آماده بودن) همراه با آرامش برود.]، کیمه (اِتمام کامل تکنیک و آزاد ساختن انرژی در لحظه پایان اِجرای آن)، تنفس و کنترل آن، استفاده از مرکز ثقل و حفظ تعادل، ریتم، انبساط و انقباض بموقع عضلات.

 

 


استقرارهای طولیاين مجموعه استقرارها داراي طول بوده و طول آنها بيشتر از عرضشان مشهود است كه عبارتند است:
1- موتوداچي: استقرار مايل به جلو كوتاه، اين استقرار تقريباً كمي بيشتر از يك قدم عادي ميباشد. از اين استقرار بيشتر براي تكنيكهاي حمله اي استفاده مي شود. وزن بدن 60 % بر روي پاي جلو و 40% پاي عقب مي باشد. از اين استقرار در كليه كاتاها و همانطور كه گفتم براي استفاده در تكنيكهاي حمله اي استفاده دارد. كاتاهايي مانند "هيان شودان" و .... اين استقرار يكي از معمول ترين استقرار در شيتوريو مي باشد و استفاده فراوان دارد. و طول آن دقيقاً به اندازه طول يك ساق پا مي باشد به گونه اي كه با گذاشتن زانوي پاي عقب بر روي زمين در جهت پاي جلو و چسباندن آن به تهِ پاي جلو مي باشد.
2- زنكوتسوداچي: استقرار مايل به جلو بلند. اين استقرار به دليل استقراري محكمتر از "موتوداچي" بيشتر در موراد دفاعي از آن استفاده مي گردد. طول ان به اندازه يك كف پا بيشتر از "موتوداچي" مي باشد. وزن بدن در اين استقرار مانند استقرار قبلي 60 به 40 مي باشد. روي ران حدودا در يك زاويه 45 درجه شيب دارد و اگر به صورت مستقيم و صحيح بايستيم بدون خم شدن نبايد انگشت شست پاي جلو ديده شود. با چرخاندن تَهِ پا عقب به داخل و متعادل كردن وزن بر روي هر دو پا استقرار ما به "شيكو داچي" تبديل مي شود. يعني طول "زنكوتسوداچي" برابر با عرض شيكوداچي مي باشد.
 3- هان زنكوتسوداچي: كلاً "هان" به معني نيمه مي باشد و اين استقرار به مفهوم نيمه "زنكوتسوداچي" مي باشد. اندازه طول آن بين دو استقرار قبلي مي باشد و به اندازه نيم كف پا از "موتوداچي" بزرگتر و نيم كف پا از "زنكوتسوداچي" كوچكتر مي باشد وزن بدن مانند استقرار هاي قبل مي باشد و محل استفاده آن در كاتاهايي مانند "ماتسوكازه" و "جوروكو" و ... مي باشد.
4- كوكوتسو داچي: استقرار مايل به عقب. از حالت "زنكوتسوداچي" با چرخاندن هر دو پا بر روي سينه پا و چرخيدن به عقب و انتقال وزن بدن به پاي عقب استقرار به "كوكوتسوداچي" تبديل مي شود. اين استقرار در فرمهاي "ناهاته" به اين صورت بوده و در موارد "شوريته" به چرخش بدن به جلو به "هانمي كوكوتسوداچي" تبديل مي شود. جهت بدن به طرف پاي عقب بوده و ديد به طرف پاي جلو مي باشد. دقيقاً بر خلاف "زنكوتسوداچي" بوده و طول آن هم به اندازه آن مي باشد در "شوتوكان" از اين استقرار به نام "اوشيرو زنكوتسوداچي" نام برده مي شود. وزن بدن 60% پاي عقب و 40% درصد بر روي پاي جلو مي باشد. از اين استقرار براي جابجا شدن از روبروي حريف به پهلوها استفاده مناسبي است. اين روش استقرار معروف به "كوكوتسوداچي اوكيناوائي" مي باشد. از اين استقرار در كاتاهايي مانند "هيان گودان"، "جي ته" و ... مورد استفاده قرار مي گيرد.
 5- نكو آشي داچي:استقرار پنجه گربه اي. وزن بدن در اين استقرار در سبك "شيتوريو" 70% بر روي پاي عقب بوده و 30 % بر روي پاي جلو مي باشد. همانگونه كه مشاهده مي كنيد پاي عقب كاملا كف پا بر روي زمين بوده و پاي جلو بر روي سينه پا قرار دارد و ته پا بالا مي باشد. طول پا به اندازه حدوداً بلندي دو كف پا از پاي عقب مي باشد و پاي جلو با تهِ پاي عقب در يك خط قرار دارد. سر پاي عق در زاويه 45 درجه به خارج مايل مي باشد. و پاي جلو رو به جلو قرار دارد. مي توان گفت از اين استقرار در كليه كاتاهاي "شيتوريو" استفاده مي شود.
 6- رنوجي داچي:از اين استقرار در كاتاي هيان گودان استفاده دارد كه طول آن به اندازه نكوآشي داچي بوده و جهت پاها هم از همان تبعيت ميكند و تنها تفاوت آن مستقيم بودن پاي عقب بوده كاملا كشيده و تهِ پاي جلو هم بالا قرار دارد.
7- ساگي آشي داچي:استقرار پا لك لكي. اين استقرار همانگونه كه ديده مي شود بر روي يك كف پا بوده و پاي ديگر يا در گودي زانو قرار دارد يا در كنار آن و سر انگشتان رو به پائين مي باشد. بالاتنه در اين استقرار عمود بر روي زمين مي باشد و به هيچگونه به اطراف مايل نمي باشد. از اين استقرار در كاتاهايي مانند: "روهاي" ، "چين تو" و ... استفاده مي شود. در كاتاي "چين تو" از هر دو روش اين استقرار پا در پشت زانو و كنار زانو استفاده مي شود.

 

 

8- كوساداچي: استقرار ضربدريهمانگونه كه مشاهده مي كنيد پاها در اين وضعيت در حالت ضربدري نسبت به يكديگر قرار دارند. 70% وزن بر روي پاي جلو بوده و 30% بر روي پاي عقب. لبه داخلي پاي جلو در خط مستقيم بوده و جهت پاي عقب در زاويه 45 درجه نسبت با پاي جلو قرار دارد. در "شيتوريو" زانوي پاي عقب در گودي زانوي پاي جلو قرار دارد. مورد استقفاده آن در كاتاهايي مانند "جي ته" ، "هيان يوندان" و "گودان" و ... مي باشد.


 

 

9- سانچين داچي: استقرار ساعت شني، اين استقرار مانند ساعت شني مي باشد. اين استقرار يك استقرار با قدرت بالا مي باشد. و در كاتاهاي "ناهاته" مانند "سانچين" و "تن شو" و ... استفاده مي شود. از اين استقرار براي تمرينات تنفسي استفاده فراواني دارد. وضعيت استقرار به اين صورت است كه پاها به اندازه عرض شانه ها باز يك پا به اندازه يك كف پا جلوتر بوده به صورتي كه تَهِ پاي جلو با سر انگشتان پاي عقب در يك خط قرار دارد و پاي عقب در يك خط مستقيم رو به جلو بوده و پاي جلو به اندازه 30 درجه رو به داخل مي باشد.

 

تاچی کاتا

 

در مجموعه ي كيهونها اولين قسمت مربوط به استقرارها مي باشد. اين بخش يكي از مهمترين بخشهاي تكنيكي در كاراته مي باشد كه بايد به خوبي آموزش داده شود. اگر استقرارمان ضعيف باشد طبيتاً تكنيكهايي كه اجرا مي كنيم ضعيف بوده و باعث آسيب پذير بودن بدنمان مي گردد.

 

در استقرارها بايد موارد زير مد نظر قرار گرفته و رعايت شود:1- يك استقرار خوب بايد تعادل خوبي براي بدن ايجاد كند و بدن و باسن در يك تعادل خوب و محلم قرار گرفته باشد.2- زانوها و مفاصل پا بايد در وضعيت استقرار كاملا كشيده و محكم قرار گيرد.3- هميشه زانوها از جهت انگشت شست پا تبعيت دارد. يعني انگشت شست پا هر جهت باشد زانو در همان جهت است.4- بيشتر وزن بدن بايد بر روي سينه پا متمركز باشد.5- در كليه استقرارها پاها كاملا بايد بر روي زمين چسبيده باشد بجز موارد خاص كه توضيح داده مي شود.تقسيمات در ايستادنها (استقرارها)

 

  • استقرارهای عرضی.

 

 

 

اين استقرارها همانگونه كه مشخص است، استقرارهايي هستند كه در جهت پهلوها و به صورت عرضي اجرا ميگردند كه عبارتند از:

 

1- هيسوكوداچي: در اين استقرار همانگونه كه مشاهده مي كنيد پاها كاملا چسبيده بوده و بدن در وضعيت كاملا صاف و عمود زانوها كاملا كشيده و صاف قرار دارند. شايد دليل نامگذاري اين استقرار به هيسوكو اين باشد كه چون فقط روي پاها قابل مشاهده بوده و اصطلاحاً در ژاپني به روي پا "هايسوكو" گفته مي شود باشد. موارد استفاده از اين استقرار بيشتر در حالات رسمي و در كاتاهايي مانند "هيان يوندان" و ... مي باشد.

 

 


 

2- موسوبي داچي: استقرار خبردار، اين استقراربراي مواقع رسمي و براي تعظيم كردن استفاده مي شود و مانند استقرار قبلي بايد بدن در حالت صاف و عمود قرار داشته باشد كه در مرحله دوم اين استقرار "ري" (تعظيم) صورت ميگيرد. موارد استفاده آن در كاتاها هم در ابتداي كاتاها براي "ري" و در بين كاتاهايي مانند "هيان گودان" استفاده مي گردد.

 

 


 

3- هيكو داچي: استقرار موازي، در اين استقرار لبه داخلي پاها "سوكوتو" به صورت موازي نسبت به يكديگر قرار دارند. از اين استقرار در كاتاهاي پيشرفته مانند "ني پاي پو" استفاده مي شود. و مورد استفاده ديگر درحالات رسمي به صورت "يامه" مي باشد كه به ندرت از آن استفاده مي شود.

 

 


 

4- هاچي جي داچي: نامهاي ديگر آن: " سوتو هاچي جي داچي" (ايستادن هشت مانند رو به خارج)،"هاچي چي داچي"،"شي زن داچي"(ايستادن آزاد) مي باشند. اين استقرار يك ايستادن آزاد بوده و همانگونه كه مشاهده مي كنيد سر انگشتان پا رو به خارج مي باشد. در اين استقرار وضعيت بالا تنه راحت و مستقيم و عمود بر زمين بوده و پاها به اندازه عرض شانه از هم باز مي باشد. وزن مساوي و زانوها مستقيم و كشيده مي باشد. از اين استقرار برايهمه جا استفاده مي شود. شايعترين استفاده از آن در اجراي دستور يامه مي باشد.

 

 


 

5- ناي فانچين داچي: (ناي هانچين داچي)، استقرار قدمهاي پنهاني، اين استقرار براي مبارزه هاي جانبي خاصتاً مبارزه بر روي ديوار استفاده مي شود. از اين استقرار در كاتاييبه همين نام استفاده مي شود.

 


 

6- كيبا داچي: استقرار سوار كاري، همانگونه كه از نامش پيداست مانند نشستن بر روي زين اسب مي باشد. بالاتنه در اين استقرار كاملا عمود و صاف بوده و سر انگشتان پا رو به جلو مي باشد، و پاها حدوداَ به اندازه دو برابر عرض شانه باز است. وزن بر روي هر دو پا مساوي مي باشد و از اين استقرار بيشتر در كات

ي كاراته

شش اصل اساسی در تمرینات کاراته

شش اصل اساسی در تمرینات کاراته


آنچه در مورد یادگیری هنر رزمی کاراته اهمیت دارد فقط تمرین کردن مهارت‌های آن نیست بلکه درک اندیشه پنهان در هر یک از این مهارت‌هاست. از نظر استاد گی‌چین فوناکوشی شش اصل مهم در تمرین کاراته وجود دارد که اگر شخص این شش اصل را در نظر بگیرد و به آنها عمل کند در هنر رزمی کاراته به سرعت پیشرفت می‌کند و به درجه استادی در این هنر رزمی خواهد رسید. این شش اصل اساس هنر رزمی کاراته است.


اصل اول – جدیّت در تمرین
برای جدی تمرین کردن باید همیشه حریف را در ذهن تجسم کرد. شخص باید در هر حالت، نشسته، ایستاده و در حالت اجرای حرکات مختلف حریف را در مقابل خودش تصور کند و این را در نظر بگیرد که در صورت اشتباه کردن بازنده خواهد بود. اما اگر شخصی فقط به تمرین کردن بپردازد، آن چیزی را که جوهری وجودی کاراته است فرا نخواهد گرفت.

اصل دوم – تمرین کردن با جسم و روح خویش
تمرین کردن بدون در نظر گرفتن نظریات و تئوری‌های مختلف در کاراته. شخصی که در هنگام تمرین به نظریات مختلف توجه کند نمی‌تواند در این مهارت‌ها به استادی برسد چرا که ممکن است این تصویر برایش بوجود آید که عملکردش خوب نبوده و یا باید شیوه‌ی تمرینات خود را تغییر بدهد و این مسئله باعث به هدر رفتن زمان و انرژی زیادی خواهد شد. اما اگر شخص تمرینات را با روح و جسم خود انجام بدهد و به نظریات توجه نکند آن مهارت‌ها را به خوبی تا به آخر عمر به یاد و همراه خواهد داشت.

اصل سوم – درک مهارت‌ها
هنر رزمی کاراته مهارت‌های زیادی دارد اما اگر این مهارت‌ها درک نشوند خیلی زود فراموش خواهند شد. درک مهارت‌ها به معنای درک ذهنی و جسمی آنهاست. یعنی مهارت کاملا با بدن شخص هماهنگ بشود و این هماهنگی به تمرین و صرف زمان زیادی نیاز دارد.

اصل چهارم – دوری از تعصب
کاراته‌کا باید از تعصب و یکسو نگری پرهیز کند. هر شخصی که در هنر رزمی کاراته تعصب داشته باشد خارج از محل تمرین و در محل تمرین از احترام برخوردار نخواهد بود، چون در کاراته فروتن بودن اهمیت بسیاری دارد و اگر کسی تعصب داشته باشد هرگز نخواهد توانست فروتنی را در خود پرورش دهد و این باعث کاهش احترام او در نزد افراد خواهد شد. بنابراین تعصب را باید به کناری گذاشت.

اصل پنجم – واقع‌بینی در کاراته
واقع‌بین بودن در کاراته یعنی توانایی‌هایتان را آنطور که هست در نظر بگیرد و سعی کنید آنها را بالا ببرید. اگر شما نقاط قوتی در تمرین دیگران مشاهده می‌کنید سعی کنید آنها را در زمان تمرین خودتان بکار گیرید و اگر نقطه‌ی ضعفی دارید آنرا برطرف کنید.


اصل ششم – احترام به اصول اخلاقی در زندگی روزمره
هر کاراته‌کا با رعایت اصول اخلاقی جامعه خود به خوبی می‌تواند ویژه‌گی‌های اخلاقی هنر رزمی کاراته را فرا گیرد و در میان مردم جلوه هنر رزمی کاراته را بهتر و بیشتر کند.

 

 

 

کاتا (Kata) شاخه ای از وزرش کاراته است که برای مقابله با حریف کاربردهای زیادی دارد. کاتا در مجموع اهداف جالب و بسیاری دارد اما اغلب مردم تصور میکنند که این ورزش به نوعی دفاع شخصی است و در زندگی روزمره کاربرد بسیاری دارد.

 


اما واقعیت این است که کاتا در ورزش های رزمی شاخه معتبری از کاراته است و از نگاهی دیگر رشته ای با قابلیتهای تهاجمی و تدافعی در برابر حریف ذهنی! (به این معنا که مهارتهای فردی در آن مورد توجه قرار می گیرند). استفاده از مشت و ضربات پا و حتی ایستادن در حالتهای مختلف همگی از شاخصه های کاتا هستند. 
کاتا کلمه ای ژاپنی است و در لغت به معنی شکل و فرم (form) می باشد. کاتا در واقع الگوهای حرکات تهاجمی و تدافعی را به صورت جزیی در حرکت تکی و یا گروهی تعریف می کند.

این ورزش، در زمانهای بسیار دور ورزشی زیر مجموعه کاراته بوده. استادان کاراته، کاتا را به عنوان شیوه ای برای بالا بردن توانایی، قدرت و تکنیک شاگردانشان به آنها یاد می دادند. شیوه ا ی که با آن بتوانند در برابر دیگران از خود دفاع کنند. اما معنای تکنیک در این ورزش به طور کامل آشکار و بدیهی نیست. سطوح بالای تکنیک فقط پس از گذشت سالها و مهارتهای فراوان فرد مشخص و آشکار می شود و گاهی اوقات هم پس از سپری شدن دوره های تحت آموزش!

اما از مدتها پیش و در دوران کهن کاتا از شیوه های اصولی و حتی زیر بنایی یادگیری و آموزشی کاراته بود. بعضی مواقع فرد سالها باید تمرین می کرد تا به طور کامل آن را یاد بگیرد. متاسفانه امروزه مردم درک درستی از کاتا ندارند و آن را به غلط تعبیر می کنند، بسیاری از اساتید فن هنوز همان شیوه های قدیمی و سنتی را آموزش می دهند. تمرینات خوب اما از نظر ارزشی و طبقه بندی ضعیف. واقعا" جای تاسف دارد! این موضوع مانند آن می ماند که شما یک کتاب عالی و معرکه داشته باشید اما نتوانید آن را بخوانید. با کار و تمرین کاتا مثل یک موجود زنده زندگی میکند. یادگیری تکنیک و فنون، دانستن استخوان بندی و فیزیک انسان، آشنایی با سیستم عصبی و دانستن کمی روانشناسی همگی به پیشرفت در این ورزش کمک میکنند.

 

 

 

کاتای تکی - solo

 

 

 

هر شاخه ای در کاتا اسم مخصوص خودش را دارد. بعضی از آنها نام مبدع خود را دارند، بعضی تصویر کلی آن شاخه کاتا را منتقل می کنند، بسیاری از شاخه های کاتا از "اوکیناوا (Okinanwa)" از اسامی ژاپنی برگرفته شده.

 

 

 


مراحل یادگیری 

 

 

 

در هر سطح از یادگیری شما باید شیوه جدیدی از کاتا آشنا میشوید، آغاز یادگیری کاتا با آموزش حرکات به همراه تکنیک ها و تمرینات است. در ابتدا باید هر تکنیکی را به درستی یاد بگیرید، سپس نوبت به تکنیک بعدی میرسد، ذهن شما باید مملو از چیزهای باشد که می بایست یاد بگیرید، این مرحله فیزیکی کاتاست.

سرانجام تمرینات بیش از گذشته اتوماتیک (خودکار) می شوند، با جزییات بیشتر و ریتمیک تر، در این مرحله باید قدرت اصلی و واقعی خود را در تکنیکهایی که یاد گرفته اید را نشان دهید.

مرحله میانی زمانی کامل می شود که یادگیری کاتا تبدیل شود به یک قالب فنی صحیح با قدرت بالا که بدون هیچ دغدغه فکری انجام گیرد. این مرحله، نخست یادگیری کاتای ذهنی است. شاید بتوان کاتا را وجهی از مدیتیشن (Meditation) دانست.

در سطح کمربند مشکی نبرد و پپکار واقعی جلوی چشم ظاهر می شود. باید بتوانید با کاتا زندگی کنید. در ذهنتان باید تجربه کنید که چطور حمله کنید. (البته این امر فقط باید در ذهنتان صورت بگیرد) در این مرحله کاتا جزیی از وجود شماست.

ارتباط کاتا با شاخه های دیگر رزمی

 

 

 

در کاراته اکثر فنون و تکنیکهای کاتا شما را با فنون دیگر نیز آشنا می کند. یادگیری اولیه این ورزش بسیار خیلی و مهم است و به مانند پیش زمینه و الگویی ابتدایی برای آموختن اصولی کاراته است. گروه شاخه های کاتا همه با هم در یک دایره مرتبط هستند، یک نوع کاتا شما را به نوع دیگر ارجاع میدهد که از نظر سطح تکنیکی بالاتر و فنی تر است و هر یک دانش علمی را درباره این ورزش بالا میبرد. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








نعمت است نه فاجعه رفتن کسی که لایق نیست .............

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان عمومي و ورزشي و علمي و آدرس msahand.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com